fredag 30 mars 2012

IS THIS REAL?

Köpte denna boken när jag var på stan igår. Läser den med skräckblandad förtjusning & uppmärksammar hur min dubbelmoral ökar. Älskar ju alla mina hudkrämer som luktar så gott, fint smink & deodoranter, men börjar förstå att de kanske inte är så bra för mig som jag trott? Eller snarare, att de är farligare för mig än jag tidigare anat.

Att ingen faktiskt hur parabener, något som finns i typ alla cremer osv, för att de ska hålla bättre, påverkar vårat hormonsystem. Eller att det verksamma ämnet som motverkar mjäll i head & shoulders är samma ämne som är förbjudet att måla båtar med pga det verksamma ämnet som ska hindra alger (på båtarna)/svampinfektionen (mjället) från att växa påverkade växterna/djuren för mycket...
Eller bara grejen att man framför allt inte vet vad som händer när alla ingredienser blandas. Blir de cancerframkallande? Giftiga för naturen? Gör de våra fiskar tvåkönade? Inom EU finns självklart mycket regler gällande ingredienser i kosmetika, och de "giftiga" ingredienserna får det bara finnas oskadliga mängder av. Men frågan är ju som sagt vad som händer när ämnen mixas ihop, och hur vår natur reagerar på dom.
Jag är inte alls speciellt påläst på sånt här egentligen, detta har jag lärt mig av att läsa 42 sidor i boken. Och kolla lite på internet. Så till punkten källkritik (tar upp detta för din skulle Johanna...haha), jag VET ju såklart INTE om allt författaren till boken skriver om stämmer. Och med forskning som alltid ska styrka allt, som det så fint heter, kan det ju vara lite si & så med. Men ändå, fakta är väl fakta?
Vad jag dock vet att jag ska göra är att jag ska köpa en deo utan aluminium i (alzeheimers? bröstcancer?). För när jag kikade på mina 3 deos jag har här hemma så stod den ingrediensen högt upp på samtliga. Jag kommer även, senare i framtiden när(om)jag blir gravid vara extra noga med vad jag kletar på mig - ett råd gravida faktiskt får i Danmark. För mycket gojs kan ge fostret (barnet) allergier,beteendestörningar som ADHD och missbildade kön.
Och självklart, man kan inte bry sig om ALLT sånt här, man blir ju knäpp då.. men jag kan inte annat än tycka att det är ett intressant ämne & rätt kul att vara påläst.

På tal om annat, idag gick jag upp 05.30 för jag skulle jobba 06.30. Alltså, för mig är detta skit-tidigt. Men jag jobbade bara till 13 så det var ok ändåå. Dock är jag sjukt trött nu. Jag och Gustav har sett Children of men ikväll, och vilken sjukt bra film! Ett tips om ni inte sett den. Nu ska vi nog se första avsnittet av Breakning Bad.
Har även försökt fixa lite med min bloggdesign. Men det vill sig fan inte. Större bilder, hallå?


PUSS & HEJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar